Singapore

Efter Malaysia tog vi til Singapore. Vi kørte med bus ind i Singapore, og det var (selvfølgelig) meget omstændigt at skulle krydse grænsen med bus. Først skulle vi med alle vores tasker ud af bussen for at forlade Malaysia. Det var lige før, vi ikke havde fået lov at forlade landet, da grænsepolitiet ikke mente, at vores stempler var i orden. Efter at hun havde snakket med sin overordnede, fik vi dog udrejse-stemplerne og kunne forlade landet. Problemerne skyldtes, at vi var kommet fra Sabah-provinsen på Borneo, hvor de havde stemplet i vore pas, at vi havde forladt landet. Ud af Malaysia kom vi, og ind i bussen kom vi også, blot for at køre ca. 500 m inden vi igen skulle ud af bussen med alle vores ting for at komme ind i Singapore… Omstændeligt, men anderledes kan det jo ikke være.

I Singapore boede vi på Hotel Royal India, der ligger i bydelen Little India. Og hold op, hvor var der mange indere på gaden, nærmest hele døgnet rundt. Første aften, hvor vi ankom ret sent, fandt vi en restaurant lige i nærheden – selvfølgelig en indisk en af slagsen. Efter at have studeret menukortet i laaang tid (der var MANGE sider, og vi kendte ikke ret meget af det) havde vi endelig besluttet, hvad vi ville have og bestilte det. Men blot for at f å at vide, at det bestemt ikke gik sammen. Så tjeneren hjalp os med at få bestilt noget, som han mente passede sammen – og det smagte også rigtig fint, var vi alle 4 enige om.

Vores hotel lå lige ved siden af “Mustafa Center”, der er et stort 24-timers supermarked i mange etager. Det var ret pudsigt for modsat danske supermarkeder, hvor man betaler i nærheden af udgangen, var der her kassedamer spredt rundt i hele centeret. Så man kunne betale, hvor man ville, blot man gjorde det et eller andet sted på den etage, hvor man havde fundet varen. Når varen så var betalt, blev den puttet i en pose og “forseglet” med en strip. Vi handlede også i nogle af de mere lokale kiosker. Bl.a. købte vi chili og karry, men lod dog poserne med 1 kg chilipulver ligge – der ville vist være chili til flere årtier med vores behov…

Vi besøgte selvfølgelig også nogle af Singapores mange attraktioner (ud over Little India…). Vi kom rundt vha. MRT-banen, der er Singapores metro. Det var også en stor attraktion for vores børn, der ikke så tit kommer til metrobyer… Men det var nu også nemt, billigt og effektivt – og meget rent. Der var forbud mod at spise og drikke (mange skilte truede med bøder af ca. 2000 kr. størrelse), og for at undgå at folk smed billetten fra sig, var der “pant” på billetten. Så efter man var færdig med sin tur, skulle billetten tilbage i en billetautomat, hvorefter man fik sin “pant” igen!

Den første af vore to hele dage i Singapore blev tilbragt med at besøge Singapore Zoo og Singapore Night Safari. Zoo’en var bestemt et besøg værd. Den er kæmpestor og meget “grøn” – idet der er træer og buske i et omfang, der får det til at virke, som om man går rundt i en stor skov. Og så er der selvfølgelig en masse dyr og mange imponerende anlæg til disse. For Orangutanernes vedkommende var der reb, så de kunne klatre ud i træerne uden for selve anlægget hen over veje og stier (men der var sørget for, at de ikke kunne klatre ned af træerne uden for anlægget). Også mange andre dyr havde flotte anlæg. Til gengæld var der en bemærkelsesværdig mangel på picnic-områder i zoo’en, og tilsyneladende er der ikke nogen tradition for at tage madpakke med i zoo. Singapore Zoo lukkede kl. 18, og herefter var det tid til lidt aftensmad, inden vi skulle besøge Singapore Night Safari, der åbnede 19:30. Night Safari ligger lige ved siden af Zoo, og er en zoologisk have, der kun har åbent om aftenen. Derfor er der selvfølgelig fokuseret på de nataktive dyr. I dyrenes anlæg var der dæmpet belysning, så man kan se dyrene, uden at de bliver generet for meget af lyset. Vi tog en rundtur i et tog med en guide, der fortalte om dyrene, og gik lidt rundt på stierne på egen hånd. Alt i alt imponerede dyrenes aktivitetsniveau dog ikke, og natsafarien var lidt skuffende. Det var sent om aftenen, inden vi var tilbage på hotelværelset.

Dagen efter var det Singapores Botaniske Have, der var mål for dagens udflugt. Det er en flot og stor have, der bl.a. omfatter en bid oprindelig regnskov. Som en del af den botaniske have er der en orkidéhave, hvor vi kunne se masser af orkidéer, men også forskellige kødædende planter. Vi sluttede af i “børnehaven” – en del af den botaniske have, der var specielt indrettet til børn (kun adgang for børn under 12 med tilhørende voksne!) Her hyggede Jeppe og Freja sig, mens deres forældre fandt en bænk i skyggen. For der er varmt i Singapore. Men det er jo også det sydligste sted, vi har været på vor rejse – der er ikke langt til ækvator.

Fredag var det så blevet tid til at påbegynde den lange rejse hjemad. Første trin var at tage metroen ud til Singapores Changi Airport. Herfra tog vi et fly med Air Asia til Bangkok Lufthavn (eller Suvarnabhumi Lufthavn eller noget i den stil, som den egentlig hedder). Og her sidder vi så i skrivende stund og venter på, at flyet til Dubai afgår. Vi flyver mod Dubai kl. 01:05 lokal tid, skal vente der fire timer, inden vi kl. 09:00 flyver videre mod Hamburg, hvor vi lander kl.13 lørdag. Så lørdag aften skulle vi gerne være tilbage i Svanninge…