Mere fra Tioman

Fra Taman Negara tog vi sydpå. Vha. to forskellige busser og en lang taxatur (190 km / 3 timer) endte vi i byen Mersing på Malaysias østkyst. Mersing er i sig selv ikke nogen særlig interessant by, men fra Mersing afgår færgerne til øen Tioman. Sæsonen er dog ikke for alvor startet her i februar, så der sejler kun en enkelt færge per dag (tidspunktet afhængig af højvande!). Vi overnattede derfor en enkelt nat i Mersing, inden vi næste morgen tog færgen kl. 10. Sejlturen tog et par timer. På Tioman er der kun en enkelt ganske kort vej, så færgen sejler op langs øen og lægger til adskillige steder, så man kan stå af, der hvor man skal være. Vi havde læst at sejlturen kan være lidt voldsom, men havet var stille og det var en fin tur.

Vores bestemmelsessted på Tioman var ”byen” Air Batang (kendt som ABC). Her boede vi i en rigtig fin hytte helt nede på stranden. For første gang på vores tur havde vi 4 senge og skulle ikke sove 3 i en dobbeltseng eller have Jeppe på gulvet på et tæppe. Det var luksus! Og der var oven i købet elkedel og kølekab! Vild luksus! Fra vores terasse kunne vi høre Beostærenes fløjten fra regnskoven, følge med i når ungerne badede og se de flotteste solnedgange over havet.

Tioman er kendt for sin snorkling, og det er bestemt ikke uden grund. Vi snorklede direkte fra stranden foran vores hus og kunne se farvestrålende koraller, lige så farvestrålende fisk i massevis, søpindsvin (heldigvis i god afstand fra stranden), kæmpemuslinger og en del store hornfisk helt inde på lavt vand. Et par gange var vi også heldige at se rokker, og en enkelt gang så vi også en gople, hvor en lille flok småfisk havde fundet ly. Begge børn er blevet rigtig gode til at snorkle. Da vi for snart 2½ måned siden begyndte vores rejse, skulle de begge have en badering eller lignende for at færdes på vand, hvor de ikke kunne bunde. Nu vil de begge gerne med ud at snorkle på 5 meter vand blot iført badetøj og snorklemaske.

En af dagene på Tioman tog vi en bådudflugt ud til Coral Island. Vores højeste ønske for den tur var ud over god snorkling at se havskildpadder og evt. hajer. Vi havde hørt, at der to dage forinden havde været nogen derude og havde set begge dele. Ude ved koral-øen lagde vi til forskellige steder. Vi snorklede dels fra båden og dels fra stranden. Der var fantastiske strande med det hvideste koralsand, så blødt som mel. Vi havde en rigtig fin dag, hvor højdepunktet for Jeppe var at se en rokke og for Freja at se klovnefisk. Vi fik dog desværre ikke set hverken skildpadder eller hajer. (I må undvære billeder fra denne tur, da Rikkes kamera ikke rigtigt vil samarbejde mere og billederne fra Jacobs kamera er for store til gøre blog-klar på vores computer.)

Nu var det ikke sådan, at alt dyrelivet på Tioman var at finde ude i vandet. En morgen, da vi stod op, lå der på vores terasse en ”ham” fra en skorpion. Vi kunne ligeså tydeligt se halen. Derudover var der meterlange varaner, knælere, egern, flyvende hunde, haletudser, eremitkrebs, langhalede makakaber, glenter og havørne – og så var der masser af katte!

Jacob, Freja og Jeppe ved vores hytte på Tioman.

Freja og Jeppe leger foran vores hytte ved solnedgang.

En knæler nyder et sommerfuglemåltid.

Skorpionham i Rikkes hånd.