Sabang og den underjordiske flod

Lørdag drog vi mod Sabang ad bumpede bjergveje. Faktisk var vejen så bumpet, at vi kom til at tænke på den gang, vi i Gambia skulle et lille 120 km smut ind i landet, men hvor turen viste sig at vare 9 timer…Den ene vej! Så slemt var det ikke her, men vejen VAR dårlig. Meget af vejen var grusvej, men de var i gang med at bygge betonveje. De steder, hvor de havde været så overdådige at støbe begge baner, blev den “overflødige” vejbane i udstrakt grad brugt til at tørre ris – dvs. bilerne måtte sno sig, da man typisk ikke var enige om, hvilken side af vejen, der skulle bruges til ris. Det var en meget smuk tur til Sabang gennem bjerge og regnskov og med flotte udsigter bl.a. ud over det Sydkinesiske Hav.

En lille kilometer før vi nåede Sabang lå vores bestemmelsessted, nemlig Bambua Nature Park Resort. Her boede vi i et par hytter lige uden for junglen. Vi boede på en lille bakke, så vi så de smukkeste solnedgange fra vores terrasse. Bambua lå lidt afsides. Så når først mørket var faldet på, gik vi ingen steder. Dvs. vi spiste på Bambua hver aften, hvor vi fik noget rigtig filippinsk mad. Det er noget af det bedste mad, vi har fået på Filippinerne, da de andre steder vi har været, mere eller mindre har forsøgt sig med europæisk mad, men uden den store succes. Glimrende mad med masser af ris og meget fisk. Skuffelsen var dog lidt stor, da vi den anden aften, vi var der, fik at vide, at kaffe – det kunne først blive næste morgen! Aftenen efter havde de dog ombestemt sig, og aftenkaffen var reddet.

Ulempen ved at bo helt inde i regnskoven var selvfølgelig, at der var en del myg. Og da Palawan er malariaområde, begyndte vi på malariapillerne. Derudover smurte vi os fra top til tå med de lokale myggecremer. De var tilsyneladende ret effektive, da det pludselig var Jacob, der meget usædvanligt, begyndte at få alle stikkene. Han lærte også, at det kan være en god ide at smøre sig!

Sabang by er der ikke meget ved: Vi havde regnet med, at vi kunne få ordnet mange forskellige ting, f.eks. handlet diverse og vekslet penge, men Sabang overraskede os med sin lidenhed. Man kunne ikke veksle penge, man kunne ikke bruge visa, man kunne ikke komme på internettet noget sted derude (da der ikke er telefonnet) og butikkerne var meget små med ganske få varer. Men Sabang ligger utrolig smukt: ”Byen” ligger i en bugt omkranset af bjerge og med kokospalmerne helt ud stranden. Derudover meget få turister, så vi havde lange hvide strande for os selv. For at komme fra Bambua til Sabang City var der en lille kilometers gåtur. Det var en tur gennem et område med små filippinske huse, rismarker og masser af husdyr rundt omkring. Udover selvfølgelig en masse høns, var der mange steder, de havde en ko stående bundet i en meget kort snor eller måske en gris eller en ged.

Sabangs absolutte hovedattraktion er den underjordiske flod i Puerto Princesa Subterranean River National Park. Så der skulle vi selvfølgelig hen. Den underjordiske flod ligger ca. 5 km nord for byen og for at komme derhen, sejlede vi med en bangka, der er en lille flad træbåd. Der var meget høje bølger, men turen tog blot 20 min. Da vi kom derhen gik vi 10 min. gennem skoven for at komme til udmundingen af den underjordiske flod. På vores 10 minutters tur så vi både makak-aber og 1½-2 meter lange varaner. Sejlturen på floden foregik i en lille kano-agtig båd og os iført redningsveste og hjelme. Det var et kønt syn! Den underjordiske flod løber 8 km ind, men vi sejlede blot et par kilometer. Den underjordiske flod er ikke opreklameret. Det var en fascinerende tur. Til tider var drypstene så lave, at vi næsten skulle bukke os og andre steder var der meget højt til ”loftet”. Højeste sted var 65 m. Der var selvfølgelig helt mørkt derinde, så Jette, der sad forrest i båden, blev udstyret med en lygte og skulle så efter vores guides råb fra bag i båden prøve at lyse på de mest interessante formationer. En svær opgave, da hans engelsk ikke var det bedste. Men vi fik set mange flotte formationer, selv om vi godt kunne have undværet guidens kommentarer om, at de lignede Sharon Stone, den hellige familie, en grillkylling, en dinosaurer osv. I loftet sad der tusindvis, måske millionvis af flagermus. De fleste sad heldigvis stille og kun få fløj rundt. Men vores guide fortalte, at ved 18.30-tiden, hvor det bliver mørkt, flyver de alle ud af hulen. Det må være et fantastisk syn.

Da vi havde taget den nemme tur dertil og blot var hoppet i en båd, begav vi os på gåben hjemad. Det lyder let, når blot det lå 5 km nordpå langs kysten, men pga. den klippekyst, der er i området kunne turen ikke bare foregå langs stranden. Så vi skulle ud og ”jungletrekke”. Op af bjerget, ned igen, op igen, ned igen. Det var en meget flot tur, hvor stien bare var en lille smal trådt sti og hvor ”trapperne” var naturlige i form af træernes rødder, der faktisk fungerede som fine trin. Det havde været regn natten forinden, så der var mange steder tendens til mudder. Undervejs på ruten førte stien os ned langs stranden. Desværre var det dog højvande, hvilket gjorde, at det visse steder var meget svært at passere klippeudspring. Det resulterede i våde ”tæer” (godt og vel til navlen!). Alt i alt en smuk og fascinerende tur, men også ret hård.

Vi er nu tilbage i hovedbyen på Palawan, Puorto Princesa, hvor vi skal tilbringe et par dage, inden vi lørdag flyver tilbage til Manila.

Shopping i Sabang.

Solnedgang fra vores terrasse ved Bambua.

På vej til stranden, Sabang. Bemærk 1) hvordan vejen bliver brugt til ris-tørring og 2) den overfyldte jeepney, der er på vej mod Puerto Princesa.

Jeppe får sig en kokosdrink.

På vej ind ad den underjordiske flod.